själslig frid.

Hej på er igen.
jag satt och gick igenom mina inlägg och insåg att det mesta är oerhört kritiskt gentemot kyrkan och gud och här vill jag rätta mig lite.

Det är inte religionen som sådan som jag ogillar utan den mänskliga tolkningen.

Om ni läser det jag har siterat så får ni en bild av bibeln medans det givetvis går att välja ut dom fina och vackra texterna lika fullt om man vill detta.

Det jag försöker göra är att peka på att en bok som läses av en så stor mängd människor över hela världen ska tåla att den granskas med kritiska ögon utan att dess innebörd fallerar.

Jag har en morbror som är mycket klok i sin tro på gud. han sa till mig vid ett samtal ,för inte allt för länge sedan ungefär så här: om inte gud tål att man är arg på honom vem ska då tåla det?
Oerhört bra sagt av en troende kristen.
Jag känner ingen bitterhet över det jag drabbades av som barn men däremot en oerhörd vrede över att när jag i dag som vuxen vågar berätta så möts jag av vrede och förnekelse ifrån många nära personer.
Hr ska vi då kunna inbilla oss att ett litet barn ska våga berätta ?
det är så viktigt att barn känner tilltro till dom vuxna och att vi lysnar på dom när dom har någonting att berätta.

Det som för mig blir en tydlig sanning är att i dom familjer där dom här övergreppen sker vill man inte att det ska pratas om man vill inte att det ska förhindras eller ens upphöra. det är som ett invant mönster att förtrycka och plåga varandra.
Man har inget behov av att tillrättalägga dessa problem efter som man då måste ta tag i sin egens skuld och dessa personer är så trasiga att dom inte klarar detta.
Det  som ingen kan se finns inte. ungefär som när man leker med riktigt små barn,"titt ut", ni vet.
man gömmer sig bakom händerna eller vad som helst och genast är du borta för att sedan vips hoppa fram under jublande skratt ifrån det lilla barnet. bara det att skrattet uteblev.
Gud är bra för han kan ge styrka och trygghet när du känner dig ensam, så låt gärna gud finnas i era liv men var vaksam på att allt är inte guld som glimmar.!!! Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0